ΔΙΑΦΟΡΑ

Εφορεία Αρχαιοτήτων Ροδόπης: Ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Το Αϊτόβουνο” με θέμα το Παπίκιο Όρος

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η πρώτη χρονιά του εκπαιδευτικού προγράμματος «Το Αϊτόβουνο» με θέμα το Παπίκιο Στόχος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ροδόπης, όπως διαβάζουμε στο paratiritis-news.gr.

Στόχος είναι το πρόγραμμα να επεκταθεί αρχικά σε Ξάνθη και στη συνέχεια στον Έβρο

Την δυναμική που μπορεί να έχει η βυζαντινή ιστορία της Ροδόπης, και τις δυνατότητες για την γνωριμία του κοινού και ιδιαίτερα των μαθητών με αυτή, ανέδειξε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Το Αϊτόβουνο» όπως φάνηκε και από την παρουσίαση του εκπαιδευτικού υλικού που δημιουργήθηκε από τα σχολεία που συμμετείχαν στο πρόγραμμα την φετινή χρονιά το απόγευμα της Τρίτης 30 Μαΐου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κομοτηνής.


Το πρόγραμμα αφορούσε τον αρχαιολογικό χώρο του Παπικίου όρους και εστίασε ειδικά στο μοναστηριακό συγκρότημα του Ληνού, με τη συμμετοχή μαθητών από οκτώ σχολεία της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ώστε να τους προσφέρει το δικαίωμα στην ίση πρόσβαση στην πολιτισμική κληρονομιά, ενώ παράλληλα συνέβαλε στην αποκέντρωση και εξωστρέφεια του πολιτισμού, επεκτείνοντας τη μουσειακή εκπαίδευση εκτός του μουσειακού χώρου.
Οι μαθητές των σχολείων ανταποκρίθηκαν με μεγάλο ενθουσιασμό στο πρόγραμμα, όπως φάνηκε και στην παρουσίαση, όπου πέρα από τις παρουσιάσεις των σχολείων για την εμπειρία τους, παρουσιάστηκαν και δύο μοντέλα που δημιούργησαν, που βασίστηκαν στις εμπειρίες τους από το πρόγραμμα. Το Αϊτόβουνο θα συνεχίσει και τις επόμενες χρονιές, και μάλιστα θα επεκταθεί χωρικά, αρχικά σε σχολεία της Ξάνθης, που ήδη έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για αυτό, και στη συνέχεια έχει την δυνατότητα να πραγματοποιηθεί και για σχολεία του Έβρου, ειδικά της Αλεξανδρούπολης.

Ελπίδα η επέκταση σε όλα τα σχολεία της Θράκης

Όπως τόνισε η υπεύθυνη του προγράμματος κ. Νάγια Δαλακούρα, Αρχαιολόγος-Μουσειολόγος, με αυτή την παρουσίαση γιορτάζουν την λήξη του εκπαιδευτικού προγράμματος το Αϊτόβουνο, που είναι ενταγμένο στο Ε.Π. «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και εκτελέστηκε απολογιστικά και με αυτεπιστασία από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ροδόπης. Το πρόγραμμα αγκαλιάστηκε ιδιαίτερα από τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Ροδόπης, και είχε δύο σκέλη υλοποίησης: Το πρώτο σκέλος υλοποιήθηκε από τον εκπαιδευτικό εντός του σχολικού περιβάλλοντος αξιοποιώντας το εκπαιδευτικό υλικό της μουσειοσκευής που δημιουργήθηκε για αυτό το λόγο, και το δεύτερο υλοποιήθηκε στον αρχαιολογικό χώρο της βυζαντινής μονής του Ληνού. Συνολικά συμμετείχαν 8 Γυμνάσια και Λύκεια της Ροδόπης, άλλα με περισσότερα και άλλα με λιγότερα τμήματα, με την ανταπόκριση να είναι πολύ μεγάλη τόσο για το αρχαιολογικό πρόγραμμα εν γένει, όσο και για την επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο του Ληνού, που δεν είναι εύκολη.

Η πολύ μεγάλη ανταπόκριση που είχαν φέτος, αλλά και το γεγονός ότι δούλεψαν πολύ καλά με όλα τα σχολεία, σημαίνει πως θα το συνεχίσουν και την επόμενη σχολική χρονιά, ενώ σκέφτονται να το επεκτείνουν σε σχολεία της Ξάνθης, που θα χρησιμοποιήσουν τις μουσειοσκευές, και στη συνέχεια θα επισκέπτονται το Παπίκιο. Η ανταπόκριση άλλωστε που είδαν από την Ξάνθη για το Παπίκιο είναι ενθαρρυντική, οπότε το έδαφος είναι πρόσφορο για να γνωρίσουν το χώρο. Ελπίζουν δε στη συνέχεια να φτάσουν και στην Αλεξανδρούπολη, παρόλο που βρίσκεται πιο μακριά, και το Παπίκιο να γίνει κτήμα όλων των Θρακιωτών.

Ενθουσιασμός από τους εκπαιδευτικούς

Τον ενθουσιασμό των σχολείων για την προσπάθεια αυτή μετέφερε η Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης κ. Κατερίνα Σχοινά, που ευχαρίστησε όλους τους συναδέρφους της οι οποίοι πραγματικά έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό στο πρόγραμμα. Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας ήδη εδώ και μια δεκαετία συνεργάζονται με τα μουσεία και έχουν εντάξει τη μουσειακή αγωγή στην εκπαιδευτική τους καθημερινότητα, θεωρώντας πολύ σημαντικό να εξοικειωθούν τα παιδιά με την τοπική ιστορία. Η πρόταση από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ροδόπης για την υλοποίηση του προγράμματος αυτού λοιπόν ήρθε στην κατάλληλη στιγμή, ιδιαίτερα όταν μετά τα δύο χρόνια εγκλεισμού και τηλεκπαίδευσης υπήρχε μια τρομακτική διάθεση δημιουργικότητας από τα παιδιά και τους καθηγητές τους. Έτσι με μεγάλη χαρά αγκάλιασαν το πρόγραμμα, με χιλιάδες μαθητές να συμμετέχουν σε αυτό, που ξεπέρασαν τις προσδοκίες τους, δημιουργώντας εξαιρετικά πράγματα. Έτσι θα ήταν ευχής έργο να συνεχίσουν αυτή τη συνεργασία, πέρα από το Παπίκιο Όρος, αλλά με κάποια άλλη πτυχή της τοπικής ιστορίας που είναι τώρα ένα πολλοίς άγνωστη, όπως ήταν πριν από το πρόγραμμα το Παπίκιο. Στάθηκε δε στο γεγονός ότι μετά το πρόγραμμα, τα παιδιά πλέον γνωρίζουν στους γονείς τους το Παπίκιο, όπως διαπίστωσε κατά την επιτόπια επίσκεψή της στο χώρο συνοδεύοντας το Γυμνάσιο Νέας Καλλίστης, όταν τα παιδιά ξεναγούσαν τους γονείς και τους μυούσαν στην τοπική ιστορία, κάτι που θεωρεί και σημαντικότερο όλων.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης στο Μουσείο παρουσιάστηκαν όσα έκαναν οι μαθητές των σχολείων μεταξύ των οποίων και το 3ο Γυμνάσιο Κομοτηνής, οι μαθητές του οποίου όχι μόνο είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν -μέσα από μια διαφοροποιημένη διδασκαλία- την πολιτισμική κληρονομιά του τόπου τους αναφορικά με την αξιόλογη μοναστική κοινότητα της βυζαντινής εποχής στον νομό Ροδόπης, αλλά καλλιέργησαν τις δεξιότητές τους στη δημιουργική γραφή, την ποίηση και την καλλιτεχνική έκφραση, φιλοτεχνώντας όμορφες σελίδες στο αναμνηστικό λεύκωμα που δημιούργησαν για το Παπίκιο Όρος. Μάλιστα το πρόγραμμα «Το Αϊτόβουνο» αποτέλεσε και μέρος του πολιτιστικού προγράμματος που υλοποίησε το σχολείο με τίτλο «Οδοιπορώντας στη φύση ανακαλύπτουμε θρησκευτικά μνημεία» για τα μοναστήρια της Θράκης, μέσα από το οποίο έφτασαν στη Μακρινίτσα Μαγνησίας και στον Όσιο Λουκά Βοιωτίας, γνωρίζοντας παραδείγματα βυζαντινής αρχιτεκτονικής.

Τα παιδιά του 2ου Γυμνασίου Κομοτηνής δε, δημιούργησαν ένα πόνημα 63 σελίδων στο πλαίσιο του προγράμματος, που πέρα από την φυσική και ιστορική περιγραφή της μοναστηριακής πολιτείας του Παπικίου, από την άνθηση μέχρι την παρακμή του, έχει αναφορές στην σημερινή του κατάσταση, στην μοναστηριακή ζωή γενικότερα, φτάνοντας στη συμβολή των μοναστηριών στη διάσωση και διάδοση της αρχαίας γραμματείας, την μαγειρική και την αμπελουργία τους, με στοιχεία για τις άλλες μοναστηριακές πολιτείες της Ελλάδας αλλά και το μοναχισμό στη Δύση. Η προσπάθεια των παιδιών δεν περιορίστηκε στην καταγραφή, αλλά πέρασε και στη δημιουργική γραφή, με τρεις ιστορίες: Το Παπίκιο Όρος αφηγείται την Ιστορία του, Μια μέρα ενός μοναχού στο Παπίκιο και το Διήγημα «Αετόβουνο, το Ιερό Όρος» που περιλαμβάνονται στο πόνημα, που κλείνει με τις ζωγραφιές και εικαστικές δημιουργίες των παιδιών, και φωτογραφίες από το θεατρικό παιχνίδι που έκαναν για το Παπίκιο και φωτογραφίες από την εκπαιδευτική επίσκεψη σε Ληνό και Μονή Καυσοκαλύβη.

Πηγή: paratiritis-news.gr

Θρακική Αγορά

Di-zine clothing

Ιστορικό

Θρακική Αγορά FB

Μedia Group

Ο Ποπολάρος