OIKONOMIA

Η πρόταση του Επιμελητηρίου Έβρου προς τη Διακομματική Επιτροπή για την Ανάπτυξη της Θράκης

Το Επιμελητήριο Έβρου, που σε λίγους μήνες συμπληρώνει έναν αιώνα λειτουργίας, αριθμεί σήμερα 7.200 μέλη. Η γεωγραφική διασπορά των επιχειρήσεων καλύπτει το σύνολο του νομού και κινείται σχεδόν αναλογικά με την πληθυσμιακή του κατανομή.

Η επιχειρηματική κοινότητα του Έβρου εδράζεται σε έναν νομό που:

  • Διαθέτει πέντε πύλες εισόδου (Κήποι, Πύθιο, Καστανιές, Ορμένιο, Κυπρίνος)
  • Συνδέει την Ευρώπη με την Ασία
  • Συνδέει την Ευρώπη με το Αιγαίο Πέλαγος και άρα τη Μεσόγειο Θάλασσα
  • Συνδέει την Ελλάδα με τις δύο γειτονικές χώρες (και δυνάμει) αγορές Τουρκία και Βουλγαρία
  • Αποτελεί πύλη εισόδου και εξόδου της Ευρώπης
  • Αποτελεί δυνητική παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου
  • Αποτελεί ενεργειακό κόμβο καθώς από εδώ διέρχονται οι Αγωγοί Φυσικού Αερίου ΤΑΡ και IGB ενώ τελούμε εν αναμονή της εγκατάστασης του Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Η επιχειρηματική κοινότητα του Έβρου δραστηριοποιείται σε μία περιοχή που δυνητικά απευθύνεται σε 25 εκ καταναλωτές σε ακτίνα 500 χλμ, τους οποίους μπορεί να προσεγγίσει μέσω ενός ολοκληρωμένου κόμβου συνδυασμένων μεταφορών, που λειτουργεί τοπικά και διαθέτει μοναδικά χαρακτηριστικά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο καθώς στην Αλεξανδρούπολη, σε ακτίνα 3 χιλιομέτρων, λειτουργούν: λιμάνι, αεροδρόμιο, σιδηροδρομικός σταθμός και κόμβος της Εγνατίας Οδού, που δύνανται να προσδώσουν ιδιαίτερο συγκριτικό πλεονέκτημα στην περιοχή μας, όταν λειτουργήσουν στο 100% των δυνατότητων τους, κάτι που σήμερα δεν συμβαίνει.

Η μήκους 41 χιλιομέτρων ακτογραμμή, η πλούσια τοπική ιστορία, η παράδοση και η γαστρονομία αποτελούν σημαντικά εφόδια του Έβρου στην προσέλκυση τουριστών. Από τον Έβρο κατάγεται το παγκοσμίου φήμης άγαλμα της Νίκης της Σαμοθράκης, στον Έβρο βρίσκεται ο εμβληματικός ναός της Παναγίας Κοσμοσώτειρας, το σημαντικό Βυζαντινό Τέμενος Βαγιαζήτ, ο αρχαιότερος ελαιώνας της Μεσογείου.

Αυτά είναι εν ολίγοις τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του Έβρου, ο οποίος σήμερα παράγει το 26% του ΑΕΠ της Περιφέρειας ΑΜΘ και συμμετέχει στο εθνικό ΑΕΠ σε ποσοστό 1%.

O Έβρος με βάση το ΑΕΠ κατατάσσεται στην 19η θέση από τους Ελληνικούς Νομούς σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι πωλήσεις σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα των 200 μεγαλύτερων επιχειρήσεων από το 2014-2018, παρουσιάζουν σχετική αύξηση. Παρατηρούμε ωστόσο ότι η αύξηση των πωλήσεων δεν συνοδεύεται με αύξηση της κερδοφορίας. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μια ανάλογη αύξηση των λειτουργικών δαπανών που αποθαρρύνουν επενδύσεις και κατ’ επέκταση περαιτέρω ανάπτυξη.

Αντίστοιχα, το 2018 είχαμε μια σημαντική μείωση στις βραχυπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις γεγονός που ουσιαστικά είναι αποτέλεσμα αναδιάρθρωσης δανείων με επέκταση των υποχρεώσεων.

Ταυτόχρονα ο Έβρος καταγράφει και έναν αξιοσημείωτο όγκο εξαγωγών με τις δέκα κυριότερες χώρες που δέχονται τα προϊόντα του να είναι η Γερμανία, η Βουλγαρία, η Τυνησία, οι Τρίτες Χώρες, η Ρουμανία, η Τουρκία, η Κύπρος, η Αλβανία και ο Λίβανος. Το 1/5 του όγκου απορροφάται από την Γερμανία και ακολουθεί η Βουλγαρία. Η Τυνησία, ο Λίβανος και οι Τρίτες χώρες αποτελούν οικονομικές συναλλαγές της βιομηχανίας ‘Ακρίτας’ και των ‘Μύλων Θράκης’.

Οι βασικές εξαγωγές αφορούν τρόφιμα και μηχανές/συσκευές και το ύψος των εξαγωγών για το 2018 άγγιξε τα 77,3 εκ ευρώ, καταγράφοντας δυστυχώς πτωτική πορεία, η οποία πρέπει άμεσα να αναστραφεί καθώς έχει καταβληθεί σημαντική προσπάθεια ενίσχυσης της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων, οι οποίες καλούνται να καλύψουν μεγαλύτερες αποστάσεις κυριολεκτικά και μεταφορικά, έναντι των εγχώριων ανταγωνιστών τους. Την ίδια ώρα ο αθέμιτος ανταγωνισμός του χαμηλότερου φορολογικού συντελεστή των γειτονικών χωρών, αλλά και το παρεμπόριο συνιστούν επιπρόσθετα εμπόδια για την εξαγωγική δραστηριότητα των εβρίτικων επιχειρήσεων.

Η φύση έχει προικίσει τον Έβρο με «υποδομές» εναλλακτικού τουρισμού (ιαματικός, χειμερινές διαδρομές, άγρια φύση), ενώ η ιδιωτική πρωτοβουλία έχει δημιουργήσει ισχυρές βάσης ανάπτυξης του συνεδριακού τουρισμού (MICE).

Οι προσπάθειες του Επιμελητηρίου Έβρου έχουν μία και μόνη κατεύθυνση: Τα πλεονεκτήματα αυτά να λειτουργήσουν ευεργετικά υπέρ του επιχειρηματικού κόσμου και τους κόσμου της εργασίας, και να αποσοβηθεί μόνιμα πια ο κίνδυνος είτε να μετατραπούν σε μειονεκτήματα, είτε να παραμείνουν ανεκμετάλλευτα.

Το βασικό μας ζητούμενο από την Επιτροπή σας είναι να δημιουργηθεί το νομικό και κανονιστικό πλαίσιο ώστε οι υποδομές να αναπτυχθούν σύντομα και απρόσκοπτα και να δημιουργηθεί το επιχειρηματικό περιβάλλον μέσα στο οποίο οι επιχειρηματίες θα αποκτήσουν κίνητρα διατήρησης και επέκτασης των επενδύσεων τους.

Επιπλέον, επιζητούμε τη θέσπιση κανόνων ώστε να αυξηθούν οι επενδύσεις και να μετασχηματιστεί το παραγωγικό μοντέλο της περιοχής μας εις τρόπον ώστε να αξιοποιούνται στο μέγιστο οι δυνατότητες του τόπου μας. Ο Έβρος έχει έναν σαφή προσανατολισμό στον πρωτογενή τομέα, που δύναται να αποτελέσει έναν από τους κεντρικούς άξονες του αναπτυξιακού συστήματος που επιχειρούμε να δομήσουμε στον τόπο μας.

Αυτό βέβαια δεν αποκλείει καμία από τις υπόλοιπες δυνατότητες του, αφού ο παρονομαστής όλων των προσπαθειών μας είναι η καταπολέμηση της δημογραφικής αιμορραγίας, που εδώ και χρόνια έχει αναχθεί σε νούμερο 1 πρόβλημα για την περιοχή μας.

Το Επιμελητήριο Έβρου σχεδιάζει πάντα με επίκεντρο τον άνθρωπο καθώς θεωρούμε ότι το σημαντικότερο κεφάλαιο στην αναπτυξιακή πορεία ενός τόπου είναι οι άνθρωποι του. Άρα λοιπόν, αυτό που καλούμαστε να κάνουμε είναι δώσουμε μία αυξητική κατεύθυνση στο κεφάλαιο αυτό και στην προσπάθεια μας, σας θέλουμε συμπαραστάτες.

Χριστόδουλος Τοψίδης

Πρόεδρος Επιμελητηρίου Έβρου

2. Υπόμνημα Προτάσεων

2.1 ΥΠΟΔΟΜΕΣ

Ο Έβρος διαθέτει βάσεις για ένα ολοκληρωμένο σύστημα υποδομών, το οποίο όμως χρήζει παρεμβάσεων καθώς υπάρχουν έργα που παραμένουν ανολοκλήρωτα, αλλά και ανάγκη για έργα που πρέπει να σχεδιαστούν εκ του μηδενός. Βασική στόχευση των προτάσεων, παραμένει πάντα η εξυπηρέτηση της επιχειρηματικής κοινότητας, ώστε το πρόσημο της δραστηριότητας να παραμένει θετικό συντελώντας φυσικά και στην διατήρηση/αύξηση των θέσεων εργασίας.

i. Λιμάνια

Όπως είναι γνωστό, για το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού. Αυτό που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής είναι η διαμόρφωση των όρων του διαγωνισμού, ώστε να διασφαλίζεται η σύνδεση του λιμένα με την πόλη και την εμπορική της δραστηριότητα, ώστε να λειτουργήσει ενισχυτικά σε αυτήν και να μην μετατραπεί σε μία «κλειστή» ζώνη εκμετάλλευσης από τον επενδυτή. Στον ίδιο παρονομαστή, τίθενται και τα λιμάνια Σαμοθράκης (Καμαριώτισσας και Θέρμων) και Μάκρης, που περιλαμβάνονται στο πακέτο της παραχώρησης.

iiΥδατοδρόμια

Κρίνεται ως ζήτημα μείζονος σημασίας η ολοκλήρωση και η υλοποίηση του σχεδιασμού για την εγκατάσταση υδατοδρομίων στον Έβρο. Τα σημεία που έχουν υποδειχθεί είναι η Αλεξανδρούπολη και η Σαμοθράκη, αρχικά για να «μειωθεί» η μεταξύ τους απόσταση, αλλά και να διευκολυνθεί η σύνδεση του Νομού με την υπόλοιπη Ελλάδα, μέσω του δικτύου υδατοδρομίων που έχει αρχίσει να αναπτύσσεται στη χώρα.

iii. Αεροδρόμιο

Το Αεροδρόμιο «Δημόκριτος» της Αλεξανδρούπολης είναι ικανό να εξυπηρετήσει τις υφιστάμενες ανάγκες τόπου, πλην όμως ένας αναπτυξιακός σχεδιασμός για την περιοχή, σίγουρα θα πρέπει να προβλέπει την αναβάθμισή του. Η ολοκλήρωση του (νέου) πύργου ελέγχου, καθώς και η εγκατάσταση σταθμού ανεφοδιασμού καυσίμων είναι έργα που πρέπει να τεθούν σε προτεραιότητα, όπως επίσης θα πρέπει να διασαφηνιστεί το εάν το Αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης θα παραχωρηθεί σε ιδιώτη ή όχι. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η πρόταση για δημιουργία αεροδρομίου στο νησί της Σαμοθράκης, καθώς είναι γνωστό ότι υπάρχει σχετικός φάκελος που έχει οργανωθεί από τους φορείς του νησιού και με τον οποίο έχει ασχοληθεί ο Πρωθυπουργός στο παρελθόν, υπηρετώντας σε υπουργικές θέσεις.

iv. Σιδηροδρομικό Δίκτυο

Γεωγραφικά, το σιδηροδρομικό δίκτυο του Έβρου καλύπτει ικανοποιητικά την επικράτεια του νομού. Ωστόσο, η ανάγκη εκσυγχρονισμού στο σύνολο της υποδομής είναι επιβεβλημένη και ο σχεδιασμός πρέπει επίσης να περιλαμβάνει την εκμετάλλευση-αξιοποίηση της σύνδεσης του Σιδηροδρόμου με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και κατ’ επέκταση με την Εγνατία Οδό.

Επιπρόσθετα, η εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο Ορμένιο – Θεσσαλονίκη κρίνεται ως μείζονος σημασίας καθώς θα μειώσει κόστη και χρόνους που είναι σημαντικά για τον επιχειρηματικό κόσμο. Η ηλεκτροκίνηση θα δώσει και μία εναλλακτική οδό στην διακίνηση των αγαθών, πέρα από το οδικό δίκτυο.

v. Τελωνεία

Ο Έβρος διαθέτει μεν πέντε πύλες εισόδου, εν τούτοις οργανωμένες τελωνειακές υποδομές υπάρχουν μόνο στις τρεις εξ αυτών: Κήποι (σύνδεση με Τουρκία από τον Νότιο Έβρο), Καστανιές (σύνδεση με Τουρκία από τον Βόρειο Έβρο), Ορμένιο (σύνδεση με Βουλγαρία).

Η ενίσχυση των υπαρχουσών υποδομών και του ανθρώπινου δυναμικού κρίνεται αναγκαία τόσο για την εξυπηρέτηση των τουριστικών αναγκών, όσο όμως και των εμπορικών. Ιδιαίτερα σημαντική κρίνεται η ενίσχυση (ή/και η προμήθεια) των μέσων ελέγχων του παραεμπορίου σε όλους τους σταθμούς, καθώς οι προσπάθειες του ανθρώπινου δυναμικού είναι μεν φιλότιμες και εν πολλοίς αποδοτικές, πλην όμως είναι απαραίτητο να συνεπικουρούνται από υψηλής τεχνολογίας εποπτικά μέσα.

Τέλος, δεδομένης της υφιστάμενης εμπειρίας της υγειονομικής κρίσης, εκτιμούμε ότι πρέπει να επιλέγει τουλάχιστον ένα τελωνείο του Έβρου το οποίο να είναι οργανωμένο έτσι, ώστε να λειτουργεί απρόσκοπτα και υπό πολύ δύσκολες συνθήκες (όπως αυτές που διαμόρφωσε η πανδημία του κορωνοϊού).

vi. Φυσικό αέριο

Γνωρίζουμε ότι η Ορεστιάδα και η Αλεξανδρούπολη αποτελούν πόλεις-σταθμούς στο δίκτυο φυσικού αερίου που δημιουργείται στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης. Εκτιμούμε όμως, ότι στο δίκτυο πρέπει να ενταχθούν όλες οι μεγάλες πόλεις του Έβρου, καθώς το φυσικό αέριο αποτελεί οικονομική πηγή ενέργειας στην οποία πρέπει να έχουν πρόσβαση όλες οι επιχειρήσεις προκειμένου να μην σημειώνονται ανισότητες καθώς η αδυναμία πρόσβασης στο φυσικό αέριο για ορισμένες επιχειρήσεις δύναται να δημιουργήσει έως και συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.

vii. Κάθετος Οδικός Άξονας Αρδανίου – Ορμενίου

Σχεδόν δύο δεκαετίες από την έναρξη της κατασκευής του, ο κάθετος άξονας Αρδάνιο – Ορμένιο δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, αν και είναι ο  μοναδικός οδικός άξονας που συνδέει τα δύο άκρα του νομού Έβρου, με ό,τι σημαίνει αυτό για τη διακίνηση ανθρώπων και αγαθών. Στο ίδιο πλαίσιο και με νομοθετική διασφάλιση πρέπει να τεθεί η ατέλεια διέλευσης υπό προϋποθέσεις από τους σταθμούς διοδίων που θα εγκατασταθούν και θα λειτουργήσουν κατά μήκος του άξονα, για ΙΧ και επαγγελματικά αυτοκίνητα (π.χ. θέσπιση κριτηρίου εντοπιότητας).

viii. Δημιουργία Διαμετακομιστικού Κέντρου Συνδυασμένων Μεταφορών

Η Αλεξανδρούπολη πληροί της προϋποθέσεις φιλοξενίας ενός Διαμετακομιστικού Κέντρου Συνδυασμένων Μεταφορών καθώς σε ακτίνα 3 χιλιομέτρων λειτουργούν το λιμάνι, το αεροδρόμιο, ο σιδηρόδρομος και έξοδος προς την Εγνατία Οδό. Αυτό που λείπει όμως, είναι το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο της δημιουργίας του, το οποίο θα μπορούσε ενδεχομένως να θεσπιστεί και κατόπιν διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους τοπικούς φορείς.

ix. Δημιουργία Εκθεσιακού Κέντρου για την διοργάνωση Περιφερειακών Εκθέσεων των Βαλκανικών και Παρευξείνιων Χωρών

Το Επιμελητήριο Έβρου από το 1992 και μέχρι σήμερα έχει καθιερώσει θεσμικά τη διοργάνωση της Εμπορικής Έκθεσης Αλεξανδρούπολης (Alexpo) ανά δύο χρόνια. Σήμερα, η αποκτηθείσα εμπειρία, η τεχνογνωσία, η εξωστρέφεια αλλά και οι ανάγκες της τοπικής αγοράς επιτρέπουν στο Επιμελητήριο του Έβρου να προσδώσει έναν διαφορετικό χαρακτήρα στην Έκθεση Alexpo καλύπτοντας γεωγραφικά και εμπορικά συνολικά την περιοχή των Βαλκανίων και των Παρευξείνιων Χωρών. Συνεπώς η θέσπιση του πλαισίου και η εξασφάλιση χρηματοδότησης για την δημιουργία ενός μόνιμου Εκθεσιακού Κέντρου διεθνών προδιαγραφών κρίνεται αναγκαία.

x. Κίνητρα για την προσέλκυση και δημιουργία Ερευνητικών Κέντρων από Φορείς του Εσωτερικού και Εξωτερικού

Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης αποτελεί μία σπουδαία πηγή επιστημονικής γνώσης για την περιοχή μας, αλλά παραμένει εν πολλοίς αναξιοποίητο καθώς θα μπορούσε να λειτουργήσει ως «παράδειγμα» για να επιλέξουν την περιοχή μας και άλλα Ιδρύματα και να δημιουργήσουν Ερευνητικά κέντρα και Ινστιτούτα.

Ο πρωτογενής τομέας, που για την περιοχή μας αποτελεί βασικό μοχλό ανάπτυξης θα μπορούσε να αποτελέσει ένα πεδίο δόξης λαμπρό για την σύσταση και λειτουργία τέτοιου είδους κέντρων, με την πρόταση μας να αφορά κυρίως το βόρειο τμήμα του Έβρου, όπου συνορεύουν οι τρεις χώρες (Ελλάδα, Τουρκία, Βουλγαρία).

Παλαιότερες και νυν αχρησιμοποίητες εγκαταστάσεις σε μικρούς οικισμούς (π.χ. Σπήλαιο) μπορούν να αποτελέσουν έδρα ενός ερευνητικού κέντρου με αντικείμενο τον πρωτογενή τομέα, το οποίο ως κόμβος καινοτομίας θα μελετά και θα εξάγει επιστημονικά συμπεράσματα και πρακτικές με εφαρμογή στην Κτηνοτροφία και τη Γεωργία. Η κτηνοτροφία του Έβρου τελεί υπό συνεχή απειλή λόγω των -συνήθως- εισερχόμενων ζωονόσων και οι επιστημονικές πρακτικές πρόληψης και αντιμετώπισής τους είναι περισσότερο από αναγκαίες. Ταυτόχρονα ο αγροτικός τομέας έχει ανάγκη εκσυγχρονισμού και εφαρμογής νέων πρακτικών (π.χ. ευφυής γεωργία) που θα αναβαθμίσουν το παραγόμενο προϊόν. Απώτερος στόχος του επιχειρούμενου εκσυγχρονισμού του Πρωτογενούς Τομέα είναι η παραγωγή ποιοτικών πρώτων υλών ώστε να τροφοδοτηθεί ο κλάδος της Μεταποίησης και συνδυαστικά να δημιουργηθούν τοπικά προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας με εξαγωγικές δυνατότητες.

xi. Αξιοποίηση του γεωθερμικού πεδίου της περιοχής μας, και των κοιτασμάτων του Ζεόλιθου

Το γεωθερμικό πεδίο στο νότιο κομμάτι του Έβρου αποτελεί ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής, που πρέπει να αναδειχθεί και να αξιοποιηθεί. Ήδη έχουν γίνει κινήσεις σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης, όμως η αξιοποίηση του πρέπει να αποτελέσει μέρος της εθνικής στρατηγικής στον τομέα της Ενέργειας με τα κατάλληλα κίνητρα αξιοποίησης από ιδιώτες ή/και φορείς.

Ταυτόχρονα, δημιουργίας αντίστοιχου πλαισίου χρήζει και η αξιοποίηση των κοιτασμάτων Ζεόλιθου στο βόρειο τμήμα του Έβρου. Η εξόρυξη του Ζεόλιθου είναι μία φιλική προς το περιβάλλον διαδικασία όμως βρίσκει προσκόμματα στην ισχύουσα νομοθεσία γι’ αυτό και προτείνουμε να γίνουν οι σχετικές τροποποιήσεις προκειμένου να απλοποιηθεί η διαδικασία χορήγησης αδειών στους υποψήφιους επενδυτές.

xii. Εγκατάσταση και λειτουργία της Λιμενικής Ακαδημίας στην Αλεξανδρούπολη

Μία εκπαιδευτική δομή που λείπει από την Αλεξανδρούπολη και η οποία έχει πολλές φορές ζητηθεί, αλλά χωρίς ανταπόκριση, είναι η Λιμενική Ακαδημία. Οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία της είναι πλέον ώριμες ενώ υπάρχουν και οι κατάλληλες υποδομές, όπως έχει καταδειχθεί από τις παλαιότερες συζητήσεις. Προφανώς τα στοιχεία χρήζουν επικαιροποίησης, ωστόσο η δημιουργία της Ακαδημίας είναι μάλλον ζήτημα πολιτικής βούλησης καθώς αντικειμενικά το έδαφος της Αλεξανδρούπολης είναι πρόσφορο για να την υποδεχτεί.

2.2 ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

  1. Στόχευση στο μετασχηματισμό του παραγωγικού μοντέλου της Π.Ε. Έβρου, με την ενίσχυση της διασύνδεσης του πρωτογενούς τομέα με την μεταποίηση και την έρευνα.
  2. Έμφαση στην δημιουργία κινήτρων προστιθέμενης αξίας και μείωσης κόστους, στους τομείς της μεταποίησης αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων, του τουρισμού, των μεταφορών και του εμπορίου.
  3. Τα κίνητρα μπορούν να έχουν φορολογικό, χρηματοδοτικό, μεταφορικό και μισθοδοτικό περιεχόμενο, όπως :
  4. Mείωση ή απαλλαγή του τέλους επιτηδεύματος στις ακριτικές περιοχές, μείωση ή απαλλαγή του ΕΝΦΙΑ των βιομηχανικών, βιοτεχνικών και τουριστικών εγκαταστάσεων στην Π.Ε. Έβρου κ.α.
  5. Ειδικές επιδοτήσεις ή επιχορηγήσεις επενδύσεων στο πλαίσιο του Εθνικού αναπτυξιακού νόμου και των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, με την θεσμοθέτηση αυξημένων ποσοστών επιχορηγήσεων.
  6. Επιχορήγηση του μεταφορικού κόστους ή εναλλακτικά η θεσμοθέτηση γεωγραφικής διαφοροποίησης των τελών κυκλοφορίας, μέσω της μείωσης τους για Φ.Ι.Χ. και Φ.Δ.Χ. των επιχειρήσεων που εδρεύουν και λειτουργούν στην Π.Ε. Έβρου.
  7. Ενίσχυση της απασχόλησης μέσω της αναπροσαρμογής των ποσοστών του μη μισθολογικού κόστους των ασφαλιστικών εισφορών, για τις μεταποιητικές και τουριστικές επιχειρήσεις της Π.Ε. Έβρου.
  8. Θέσπιση ειδικού ενεργειακού τιμολογίου για τις τουριστικές και μεταποιητικές επιχειρήσεις που εγκαθίστανται σε ΒΙ.ΠΕ και ΒΙΟ.ΠΑ. της Π.Ε. Έβρου
  1. Δημιουργία 4ης ζώνης αυξημένων κινήτρων για την περιοχή της Θράκης ή εναλλακτικά να προβλεφθεί μία υποπεριοχή στην 3η ζώνη, με αυξημένα κίνητρα, όπως προέβλεπαν οι παλαιότεροι αναπτυξιακοί νόμοι Ν.289/76, 849/78, 1116/81, 1262/82, και 1892/90
  2. Παράλληλα, προτείνεται η δημιουργία παρόμοιων κινήτρων για την προσέλκυση και τον επαναπατρισμό επιχειρήσεων από τις όμορες χώρες της Ε.Ε. στην Π.Ε. Έβρου.
  • Επιπλέον, να αναπτυχθεί ένα ειδικό πλαίσιο κινήτρων για την  νεανική και νεοφυής επιχειρηματικότητα, με έμφαση στην δημιουργία επιχειρήσεων από νέους επιστήμονες και την ανάπτυξη θερμοκοιτίδων.
  • Χορήγηση πρόσθετων κινήτρων για την δημιουργία συστάδων (clusters) εταιρειών, καθώς επίσης και για την δημιουργία εταιρικών σχημάτων συνέργειας μεταξύ των επιχειρήσεων. Τα κίνητρα αυτά μπορούν να έχουν χαρακτήρα ταυτόσημο με τα παραπάνω.
  • Θεσμοθέτηση μίας ειδικής πιστωτικής γραμμής συμψηφισμού, δηλαδή του συμψηφισμού οφειλών των επιχειρήσεων προς το δημόσιο (ΔΟΥ, ΦΚΑ, ΟΤΑ) με τις επιχορηγήσεις του δημοσίου προς επιχειρήσεις για τις επενδύσεις τους (investment vouchers).

Επιχειρηματικό Περιβάλλον – Κλαδικές Προτάσεις

Στο πλαίσιο του Περιφερειακού Σχεδιασμού της Π.Ε. Έβρου, για την διασύνδεση του πρωτογενούς τομέα με την μεταποίηση και την έρευνα, το Επιμελητήριο Έβρου έχει επεξεργασθεί ένα σύνολο προτάσεων αναφορικά με επιμέρους οικονομικές δραστηριότητες, οι οποίες διαθέτουν δυναμική και μπορούν να αντιμετωπισθούν με προτεραιότητα  :

  1. Μεταποίηση και επεξεργασία Αγροτικών προϊόντων, με στόχευση σε προϊόντα που προέρχονται από τις καλλιέργειες του σπαραγγιού, σκόρδου, σκουπόχορτου. Επιπλέον, προτείνονται οι μεταποιητικές δραστηριότητες αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών όπως : ρίγανη, θυμάρι, στέβια, σπαθόχορτο, μαντζουράνα, κίστος, μέντα, δυόσμος, δάφνη, δενδρολίβανο, λεβάντα, μελισσόχορτο, βαλεριάνα, ιπποφαές, σιδερίτης (τσάι του βουνού), γκότζι μπέρυ, φασκόμηλο κ.α.
  2. Ανάπτυξη Σηροτροφίας και επεξεργασία μεταξιού, με την παροχή ειδικών κινήτρων επιδότησης της παραγωγής, και προβολής των τελικών προϊόντων, με στόχο την ενίσχυση αυτής της μοναδικής δραστηριότητας.
  3. Μεταποίηση και επεξεργασία Κτηνοτροφικών φυτών και Ζωοτροφικών προϊόντων, όπως κριθάρι,  βαμβακόσπορος-βαμβακάλευρα και ηλιαλεύρων.
  4. Επεξεργασία και τυποποίηση ελαιολάδου, ιδιαίτερα στο νότιο τμήμα της Περιφερειακής Ενότητας, όπου είναι συσσωρευμένη η δυναμικότητα της ελαιοπαραγωγής.
  5. Επεξεργασία οίνου και οινοποίηση, με έμφαση στις κεντρικές και βόρειες περιοχές,  όπου παραδοσιακά έχει αναπτυχθεί η αμπελουργία, και είναι κατάλληλες οι συνθήκες για την ανάπτυξή της δραστηριότητας αυτής.
  6. Μελισσοκομικές δραστηριότητες για την παραγωγή, τυποποίηση και συσκευασία μελιού.
  7. Μεταποίηση και Επεξεργασία Κρέατος και υποστήριξη κτηνοτροφικών μονάδων (Βοοειδή, Χοιροστάσια, Ορνιθοτροφία κ.α. στεγασμένης ή ελευθέρας βοσκής)
  8. Παραγωγή καύσιμων pellet, βιομάζας, βιοντήζελ και άλλων εναλλακτικών πηγών ενέργειας.
  9. Εξόρυξη, εκμετάλλευση και μεταποίηση κοιτάσματος ζεόλιθου
  10. Υποστήριξη της βιομηχανικής μεταποίησης πλαστικού, ηλεκτρονικών και ηλεκτρολογικού εξοπλισμού  νέων τεχνολογιών (LED).
  11. Υποστήριξη μεταποιητικών δραστηριοτήτων με στόχο την διασύνδεση τους με τις τοπικές αγροτικές καλλιέργειες έτσι ώστε να ενισχυθεί η καθετοποίηση στην τοπική οικονομική δραστηριότητα (πχ παραγωγή αλεύρων και ζωοτροφών από την τοπική αγροτική παραγωγή)
  12. Ενίσχυση των δραστηριοτήτων έρευνας και ανάπτυξης των μεταποιητικών επιχειρήσεων, με παροχή κινήτρων για την διασύνδεση τους με εγχώρια και διεθνή ερευνητικά κέντρα.
  13. Ενίσχυση των μεταφορικών υπηρεσιών και της διαμετακόμισης, με την παροχή κινήτρων για την διασύνδεση των μεταφορικών δικτύων και των διαδρόμων.
  14. Ανάπτυξη και ανάδειξη του τουριστικού προορισμού, με την υποστήριξη θεματικών τουριστικών δραστηριοτήτων και υποδομών (ιαματικός τουρισμός, θρησκευτικός, αθλητικός τουρισμός, αγροτουρισμός, πολιτιστικός κ.α.)

Αλεξανδρούπολη 25/09/2020

Θρακική Αγορά

Di-zine clothing

Ιστορικό

Θρακική Αγορά FB

Μedia Group

Ο Ποπολάρος