OIKONOMIA ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗ

Ενεργειακός κόμβος με νέο σταθμό LNG η Αλεξανδρούπολη Χρηματοδότηση 166,7 εκατ. ευρώ από την Κομισιόν

Του Νίκου Μπέλλου
nbellos@naftemporiki.gr

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε την Παρασκευή το ελληνικό αίτημα για παροχή χρηματοδότησης ύψους 166,7 εκατ. ευρώ προκειμένου να κατασκευαστεί ο νέος τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη. Όπως τονίζει η Κομισιόν, το έργο θα συμβάλει στην ασφάλεια και τη διαφοροποίηση των πηγών ενεργειακού εφοδιασμού στην Ελλάδα και γενικότερα στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, χωρίς να στρεβλώνει αδικαιολόγητα τον ανταγωνισμό.

Η Ελλάδα κοινοποίησε στην Επιτροπή το σχέδιο για την κατασκευή του τερματικού σταθμού, ο οποίος θα περιλαμβάνει πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU). για την παραλαβή, αποθήκευση και επαναεριοποίηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (που θα συμπληρώνεται από μόνιμες υπεράκτιες εγκαταστάσεις, όπως σύστημα πρόσδεσης και κατακόρυφοι αγωγοί), καθώς και σύστημα υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου που θα συνδέει την FSRU με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου της Ελλάδας (ΕΣΦΑ).

Στα 5,5 bcm ετησίως η συνολική δυναμικότητα

Η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) του νέου τερματικού σταθμού θα εγκατασταθεί σε απόσταση περίπου 17,6 χλμ. από την Αλεξανδρούπολη στη Βόρεια Ελλάδα, σε υπεράκτια απόσταση περίπου 10 χλμ. από την πλησιέστερη ακτή. Η FSRU θα έχει συνολική δυναμικότητα παράδοσης 5,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (bcm) ετησίως. Τα υποθαλάσσια και χερσαία τμήματα του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου, μήκους 24 χλμ. και 4 χλμ. αντίστοιχα, θα μεταφέρουν το φυσικό αέριο από την πλωτή μονάδα στο ελληνικό δίκτυο φυσικού αερίου. Το σημείο σύνδεσης του αγωγού θα είναι το τμήμα Κήποι – Κομοτηνή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου της Ελλάδας (ΕΣΦΑ), σε νέο σημείο εισόδου από το οποίο το φυσικό αέριο θα μεταφέρεται από την πλωτή μονάδα στο ΕΣΦΑ. Η Κομισιόν υπενθυμίζει ότι το συγκεκριμένο έργο, λόγω της στρατηγικής σημασίας του για τη διαφοροποίηση του εφοδιασμού της περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης με φυσικό αέριο, έχει συμπεριληφθεί από το 2013 στους καταλόγους των ευρωπαϊκών έργων κοινού ενδιαφέροντος στον τομέα της ενέργειας, με βάση τους κανόνες για τα ΔΕΔ-Ε (Διευρωπαϊκό Δίκτυο στον τομέα της Ενέργειας).

Ο τερματικός σταθμός αναμένεται να βελτιώσει την ασφάλεια του εφοδιασμού όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για τη Βουλγαρία και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, δεδομένου ότι θα αποτελέσει νέα δυνητική πηγή ενέργειας προς σύνδεση στον αγωγό διασύνδεσης Ελλάδας και Βουλγαρίας (IGB).

Οι ελληνικές αρχές επιβεβαίωσαν ότι ο τερματικός σταθμός ΥΦΑ θα είναι δυνατό να χρησιμοποιείται για υδρογόνο και ότι το έργο θα συμβάλει σε καθαρότερο ενεργειακό μίγμα, μέσω αυξημένης χρήσης φυσικού αερίου αντί για άνθρακα.

Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο με χρήση των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών και Επενδυτικών Ταμείων (ΕΔΕΤ), κυρίως από πόρους που ελέγχονται άμεσα από το ελληνικό κράτος και τελούν υπό τη διαχείρισή του στο πλαίσιο του Εταιρικού Σύμφωνου για το Πλαίσιο Ανάπτυξης – ΕΣΠΑ 2014-2020. Η στήριξη θα λάβει τη μορφή άμεσης επιχορήγησης ύψους 166,7 εκατ. ευρώ. Δικαιούχος της ενίσχυσης είναι η εταιρεία Gastrade S.A., στην οποία συμμετέχουν ο ελληνικός κατεστημένος φορέας εκμετάλλευσης φυσικού αερίου (ΔΕΠΑ) και ο βουλγαρικός διαχειριστής συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου (Bulgartransgaz EAD). Η Gastrade θα είναι ο φορέας υλοποίησης και εκμετάλλευσης του νέου τερματικού σταθμού.

Αξιολόγηση βάσει κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις

Η Επιτροπή αξιολόγησε το μέτρο βάσει των κανόνων της Ε.Ε. για τις κρατικές ενισχύσεις, όπου διαπίστωσε ότι η ενίσχυση είναι κατάλληλη και αναγκαία, δεδομένου ότι το έργο δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς τη δημόσια στήριξη. Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή έλαβε υπόψη τη συμπερίληψη του έργου στον κατάλογο των έργων κοινού ενδιαφέροντος στον τομέα της ενέργειας. Προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχει υπεραντιστάθμιση, ο φορέας υλοποίησης του έργου θα είναι υποχρεωμένος να επιστρέψει στο κράτος μέρος των εσόδων που προκύπτουν από τον τερματικό σταθμό, σε περίπτωση που αυτά υπερβαίνουν καθορισμένο ανώτατο όριο κατά τη διάρκεια ζωής του έργου. Επιπλέον, η εθνική ρυθμιστική αρχή ενέργειας έχει εφαρμόσει ορισμένες διασφαλίσεις για την πρόληψη της ενίσχυσης της θέσης στην αγορά των μεγαλύτερων φορέων εκμετάλλευσης φυσικού αερίου που συμμετέχουν στο έργο, όπως ο περιορισμός του μεριδίου του ΥΦΑ που μπορεί να δεσμευτεί στον τερματικό σταθμό από τους εν λόγω φορείς.

https://www.naftemporiki.gr/finance/story/1740044/energeiakos-kombos-me-neo-stathmo-lng-i-aleksandroupoli

LABON Boutique

Θρακική Αγορά

Ιστορικό

Θρακική Αγορά FB

Μedia Group

Ο Ποπολάρος