ΕΛΛΑΔΑ

«Ζυμώνεται» η πλατφόρμα face control στην εστίαση

Των Σοφίας Εμμανουήλ και Βάσως Βεγίρη

Σε αναμονή για το ορόσημο της 15ης Ιουλίου είναι οι επιχειρηματίες της εστίασης, ενώ αναπτύσσεται η πλατφόρμα που θα «τσεκάρει» πιστοποιητικά εμβολιασμένων, βεβαιώσεις νόσησης από Covid-19 και αποτελέσματα διαγνωστικών τεστ.

Δύο εβδομάδες πριν από την υιοθέτηση του νέου μοντέλου λειτουργίας των καταστημάτων τους σε εσωτερικούς χώρους δεν έχουν αποκρυσταλλωμένη άποψη για το πώς θα λειτουργήσουν. «Όποιος πει ότι έχει αποκρυσταλλωμένη άποψη θα πει ψέματα», απαντά χαρακτηριστικά σε σχετικό ερώτημα της «Ν» ο Γιάννης Λιάρος, διευθυντής του Συνδέσμου Επώνυμων Οργανωμένων Αλυσίδων Εστίασης (ΣΕΠΟΑ). Ο ίδιος και οι συνάδελφοί του τελούν εν αναμονή της οριστικοποίησης του πλαισίου που θα διέπει την υποδοχή των πελατών στα καταστήματα, αμιγή ή μικτά.

Advertisement

Στο επίκεντρο είναι ο τρόπος διασταύρωσης των στοιχείων των τεστ, τα οποία περιέχουν και προσωπικά δεδομένα. Ως εκ τούτου, οι επιχειρηματίες της εστίασης πιέζουν για ένα μοντέλο απολύτως απλό και χρηστικό. Επιζητούν να είναι πολύ ξεκάθαρο στον πελάτη υπό ποιες προϋποθέσεις θα εισέρχεται σε ένα κατάστημα αλλά και στον υπάλληλο του καταστήματος πώς θα διασταυρώνει στοιχεία πιστοποιητικών και τεστ με γρήγορο και απλό τρόπο. «Πρέπει να δούμε τις λεπτομέρειες του συστήματος, καθώς μιλάμε για την είσοδο κάθε μαγαζιού», σημειώνει σχετικά ο κ. Λιάρος.

Έντονη η ανησυχία

«Φοβόμαστε τις επεξηγήσεις μήπως εξελιχθούν σε πιο εφιαλτικές από αυτό που φαίνεται σήμερα», σημειώνει από την πλευρά της η κ. Μαρία Μποτονάκη, εκπρόσωπος του δικτύου Κύκλος Επαγγελματιών Εστίασης (ΚΕΕ). Θεωρεί ότι το μέτρο είναι αντισυνταγματικό, ενώ εκτιμά ότι υπό τις παρούσες συνθήκες οι περισσότερες, μικρές κυρίως επιχειρήσεις, θα επιλέξουν το μικτό μοντέλο, καθώς είναι πολύ δύσκολο να διώξουν πελάτες αλλά και να προσλάβουν έναν επιπλέον εργαζόμενο μόνο και μόνο για να επιτηρεί την είσοδο.

Εν τω μεταξύ, το νέο μοντέλο για τη λειτουργία εσωτερικών χώρων, λόγω και των υψηλών θερμοκρασιών που ωθούν τους καταναλωτές σε εξωτερικούς χώρους, δεν αφορά το σύνολο της αγοράς. Αφορά κυρίως τις επιχειρήσεις που έχουν μόνο εσωτερικούς χώρους και αυτές στα κλειστά εμπορικά κέντρα που τώρα έχουν τη δυνατότητα να ανοίξουν, καθώς και τις εταιρείες που έχουν μεν εξωτερικούς χώρους αλλά διαθέτουν και εσωτερικούς και έχουν τώρα τη δυνατότητα να αυξήσουν τη δυναμικότητά τους.

Πράσινο – κόκκινο

Σε κάθε περίπτωση, επειδή ο έλεγχος είναι μια αναγκαιότητα και στη μία και στην άλλη περίπτωση, οι συζητήσεις με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων έχουν έναν συγκεκριμένο στόχο: η επίμαχη πλατφόρμα να λειτουργεί με τον πιο απλό τρόπο – σκανάρισμα και «πράσινη» ή «κόκκινη» ένδειξη, όπως μας μεταφέρουν επιχειρηματίες. Τονίζουν ότι δεν είναι δυνατόν να κάνουν διασταύρωση προσωπικών στοιχείων οι υπάλληλοι των καταστημάτων εστίασης κι επομένως θα πρέπει να αναπτυχθεί λογισμικό και διαδικασίες που θα απαλλάσσουν το προσωπικό από τέτοιες προκλήσεις.

Είναι σαφές ότι βούληση της κυβέρνησης είναι να κάνει το επόμενο βήμα στην εστίαση ανοίγοντας και τους εσωτερικούς χώρους αλλά αυτό πρέπει να είναι ένα βήμα απελευθέρωσης, που θα κάνει τα πράγματα πιο εύκολα και δεν θα θέτει νέα διλήμματα στον κλάδο, ο οποίος λειτουργεί σε περιβάλλον χαμηλής ζήτησης και με την αγωνία της άρσης των μέτρων στήριξης.

Γκρίνια για τη διακοπή αναστολών

Αντιδράσεις εκδηλώνονται για τους «κομμένους» κλάδους από τη λίστα των ΚΑΔ που έχουν την ευχέρεια να παραμείνουν στο μέτρο των αναστολών συμβάσεων εργασίας. Επειδή με την έναρξη του νέου μοντέλου, από τις 15 του μηνός ουσιαστικά χάνεται ο Ιούλιος, όπως σημειώνουν επιχειρηματίες της εστίασης, η παράταση των αναστολών συμβάσεων τον Ιούλιο δεν ικανοποιεί το σύνολο της εστίασης, αλλά μόνο μια πολύ μικρή ομάδα, κυρίως τουριστικών επιχειρήσεων που δεν άνοιξαν πέρυσι και μπορούν να δείξουν σχεδόν μηδενικό τζίρο. Πρακτικά αφήνει εκτός πολλές επιχειρήσεις που λειτούργησαν με υπηρεσίες delivery και take away και μπορεί να εμφανίζουν πτώση πωλήσεων πάνω από 50% αλλά επ’ ουδενί 70%.

Κινητοποιήσεις

Επίσης, κάθοδο σε κινητοποιήσεις προαναγγέλλουν οι ιδιοκτήτες τουριστικών γραφείων και λεωφορείων της Βόρειας Ελλάδας σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την εξαίρεσή τους από το καθεστώς αναστολών συμβάσεων εργασίας που ίσχυε μέχρι πρότινος και για τον δικό τους ΚΑΔ.

«Ενώ έχει ενταχθεί ξανά στις αναστολές εργασίας ο ΚΑΔ για τα τουριστικά γραφεία, δεν υπάρχει ο ΚΑΔ για τα τουριστικά λεωφορεία. Δικαίωμα να έχουν τουριστικά λεωφορεία όμως έχουν τα τουριστικά γραφεία. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι πρόκειται για κάποιο λάθος, ίσως στο πλαίσιο της πρόθεσης της κυβέρνησης να εξαιρέσει τις μεταφορές, ΚΤΕΛ κoκ. που έχουν ξανατεθεί σε λειτουργία» – επισημαίνει στη «Ν» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πρακτόρων Τουρισμού Μακεδονίας και Θράκης, Μιχάλης Πεζίκογλου. «Όπως επισημάναμε και στον υπουργό Ανάπτυξης, κ. Γεωργιάδη, όμως, σε πρόσφατη τηλεδιάσκεψη, μετά την παύση των επιστρεπτέων προκαταβολών εάν βγούμε και από το πρόγραμμα των αναστολών συμβάσεων εργασίας το επόμενο βήμα είναι να κλείσουμε. Τα τουριστικά λεωφορεία είναι ακινητοποιημένα, δεν έχουμε κανένα έργο-δραστηριότητα, δεν έχουμε ανοίξει. Ο κύριος όγκος του τουρισμού στη Βόρεια Ελλάδα είναι οδικός από τα Βαλκάνια. Για τον κλάδο μας η φετινή χρονιά είναι εξίσου κακή με το 2020, αν όχι χειρότερη».

Ενοίκια

Εν τω μεταξύ, οι επιχειρηματίες ανησυχούν και για το θέμα των ενοικίων, δεδομένου ότι δεν έχει ξεκαθαριστεί η διάρκεια του ευεργετικού μέτρου της απαλλαγής, που ίσχυε και τον Ιούνιο. Την ερχόμενη εβδομάδα ο ΣΕΠΟΑ έχει προγραμματισμένη συνάντηση με τον υπουργό Οικονομικών προκειμένου να συζητήσουν τα μέτρα της μεταβατικής φάσης. επιχειρηματίες και ειδικά οι μεγάλες αλυσίδες, αν και δεν ζητούν απαλλαγή, επιδιώκουν ένα πλαίσιο ομαλής μετάβασης καθώς θέλουν να αποφύγουν συγκρουσιακό περιβάλλον με τους ιδιοκτήτες.

Επίσης, ζητούν πάγωμα των εξώσεων, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους αλλά και μείωση του ΦΠΑ, υπενθυμίζοντας την υπόσχεση της κυβέρνησης για μείωση στο 11% (από το προσωρινό 13% σήμερα)

https://www.naftemporiki.gr/finance/story/1745254/zumonetai-i-platforma-face-control-stin-estiasi

Θρακική Αγορά

Di-zine clothing

Ιστορικό

Θρακική Αγορά FB

Μedia Group

Ο Ποπολάρος