ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗ

Εγνατία Οδός: Γιατί το τμήμα Θεσσαλονίκη-Έβρος έμεινε 10 χρόνια χωρίς Σταθμό Εξυπηρέτησης

Η Εγνατία Οδός, ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της χώρας με συνολικό μήκος 670 χιλιόμετρα, δεν διαθέτει ούτε έναν Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Κήποι Έβρου.

Η απουσία οργανωμένου ΣΕΑ στον αυτοκινητόδρομο, που συνδέεται με τα σύνορα 5 χωρών μέσω 9 κάθετων αξόνων, σε τμήμα άνω των 300 χιλιομέτρων, δημιουργεί εκ των πραγμάτων δυσχέρειες σε ένα εθνικό έργο υποδομής, που εξυπηρετεί το 36% του ελληνικού πληθυσμού.

 

Το αποκαλυπτικό έγγραφο

Το πλέον ενδιαφέρον όμως είναι οι λόγοι και συνθήκες που δεν επέτρεψαν την κατασκευή και λειτουργία ΣΕΑ για 10 ολόκληρα χρόνια στον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο διεθνών προδιαγραφών. Το έγγραφο της «Εγνατία Οδός ΑΕ», που κοινοποίησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής στη Βουλή, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου του κόμματος της “Ελληνικής Λύσης που υπέβαλε Ερώτηση, είναι πραγματικά αποκαλυπτικό.

«Αναφορικά με την κατασκευή και λειτουργία Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) σε τμήματα της Εγνατίας Οδού μεταξύ Θεσσαλονίκης και Εβρου, ο προγραμματισμός της “Εγνατία Οδός ΑΕ” προέβλεπε τη λειτουργία ΣΕΑ σε 6 θέσεις», αναφέρεται στο έγγραφο. Εξ αυτών, η «Εγνατία Οδός ΑΕ» δημοπράτησε και ανέθεσε το 2011 και 2012 σχετικές συμβάσεις για 3 ΣΕΑ στις θέσεις Αρδανίου Έβρου, Σώστη Ροδόπης και Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης.

«Η υλοποίηση των υπόψη ΣΕΑ δεν ολοκληρώθηκε από τους αρχικούς αναδόχους λόγω σοβαρών οικονομικών προβλημάτων σε συνδυασμό με την οικονομική ύφεση. Το 2020 έγινε αποδεκτό το αίτημα των αναδόχων των ανωτέρω ΣΕΑ για υποκατάστασή τους και η υπογραφή των συμβάσεων εκκρεμεί στο ΣτΕ μετά από προσφυγές».

Δεν προχώρησε όμως ούτε η δημοπράτηση των υπολοίπων 3 ΣΕΑ. «Ο προγραμματισμός δημοπράτησης των λοιπών προβλεπόμενων ΣΕΑ της Εγνατίας Οδού έχει παγώσει καθότι με την απόφαση διυπουργικής επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων (ΦΕΚ 2316Β/2012), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει (ΦΕΚ 2221Β/2013), μεταβιβάστηκε στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) το δικαίωμα της “Εγνατία Οδός ΑΕ” για τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου και των παρόδιων αυτού εκτάσεων».

Σε κάθε περίπτωση, όπως σημειώνει η «Εγνατία Οδός ΑΕ», στο τμήμα της Εγνατίας Οδού μεταξύ Θεσσαλονίκης και Εβρου υφίστανται και λειτουργούν ειδικά διαμορφωμένοι Χώροι Στάθμευσης και Αναψυχής (ΣΧΑ) σε 6 θέσεις (Ανάληψη, Βαγιοχώρι, Μουσθένη, Αμαξάδες, Αμάραντα, Δωρικό), οι οποίοι παρέχουν στους χρήστες χώρους υγιεινής και τη δυνατότητα στάσης και ανάπαυσης.

Evros-News

Την Ερώτηση είχαν καταθέσει οι βουλευτές του κόμματος της “Ελληνικής Λύσης” Απόστολος Αβδελάς και Κωνσταντίνος Χήτας:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Θεσσαλονίκη, 01/09/2021

Των: Αποστόλου Αβδελά, Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνου Χήτα, Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης

ΠΡΟΣ:          Τoν κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

ΘΕΜΑ«Αναγκαιότητα κατασκευής οργανωμένων Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (“Σ.Ε.Α.”) επί της “Εγνατίας Οδού” (από Αλεξανδρούπολη έως Θεσσαλονίκη)»

Κύριε Υπουργέ,

Σύμφωνα με ανάρτηση σε τοπική ιστοσελίδα του Διαδικτύου, κατά μήκος των 300 χλμ. του τμήματος της «Εγνατίας Οδού» από Θεσσαλονίκη έως Αλεξανδρούπολη και αντίστροφα, υπάρχει, διαχρονικά, έλλειψη οργανωμένων Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών («ΣΕΑ»).

Χαρακτηριστικά, είναι παρατηρημένο να στερείται αυτό το τμήμα της «Εγνατίας Οδού» έστω και ενός οργανωμένου «ΣΕΑ», με συνέπεια να μην υπάρχουν προσβάσιμοι επί τόσο πολλά χιλιόμετρα στον εν λόγω οδικό άξονα χώροι στάθμευσης, τουαλέτες, πρατήριο υγρών καυσίμων και χώροι εστίασης. Υπάρχουν κατά τόπους -και σε αρκετά μεγαλύτερες χιλιομετρικές αποστάσεις μεταξύ τους σε σχέση με άλλους αυτοκινητόδρομους- κάποιες πρόχειρες στάσεις ή ημιτελείς «ΣΕΑ», όπως αυτή στο ύψος του Παγγαίου, που ενώ έχει υποδομές υγιεινής και στάθμευσης, δεν διαθέτει πρατήριο υγρών καυσίμων και χώρο εστίασης.

Συνέπεια της ανυπαρξίας οργανωμένων «ΣΕΑ» επί του άνω αναφερόμενου τμήματος της «Εγνατίας Οδού» είναι ο έμμεσος εξαναγκασμός των οδηγών για ολιγόλεπτη παράκαμψη προς ανεφοδιασμό μέσω των πλευρικών διοδίων με επιπλέον επιβάρυνση του κόστους διέλευσης εκ των πλευρικών διοδίων. Χαρακτηριστικό, κατά τα ως άνω αναφερόμενα, είναι το παράδειγμα του «ΣΕΑ» της Μουσθένης (ο οποίος είναι εκτός αυτοκινητοδρόμου).

Για να αποκτήσει πρόσβαση σε αυτόν ο οδηγός, πρέπει να βγει από τον αντίστοιχο κόμβο, ο οποίος, όμως, στο ρεύμα Αλεξανδρούπολη-Θεσσαλονίκη έχει πλευρικά διόδια. Επομένως, ο οδηγός καλείται να πληρώσει και τα πλευρικά διόδια εξόδου και μετά από μερικά χιλιόμετρα, αφότου εισέλθει ξανά στην Εγνατία, τα μετωπικά διόδια Μουσθένης. Αντίστοιχο πρόβλημα θα προκύψει, προσεχώς, στον κόμβο Ιάσμου, στο ρεύμα Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη, όταν, σε μερικές ημέρες, τεθούν σε λειτουργία τα πλευρικά διόδια Ιάσμου. Έτσι, οδηγός οχήματος που θα θέλει να ανεφοδιαστεί από το 24ωρης λειτουργίας πρατήριο υγρών καυσίμων στην είσοδο του Ιάσμου θα καλείται να πληρώσει και τα πλευρικά διόδια (για να εξέλθει από τον κόμβο) και τα μετωπικά διόδια, λίγα χιλιόμετρα παρακάτω.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

Προτίθεσθε να λάβετε την αναγκαία πρόνοια, προκειμένου, είτε να δημιουργηθούν οργανωμένα «ΣΕΑ» επί του τμήματος της «Εγνατίας Οδού» από Αλεξανδρούπολη προς Θεσσαλονίκη, είτε, μέχρι της κατασκευής «ΣΕΑ» στο ανωτέρω τμήμα της εν λόγω οδού, να απαλλάσσονται οι οδηγοί του κόστους διέλευσης εκ των πλευρικών διοδίων για εύλογο χρονικό διάστημα, όταν εκτρέπονται από την «Εγνατία Οδού» προς επίσκεψη σε «ΣΕΑ» εκτός της τελευταίας, με την έκδοση εκ των πλευρικών της διοδίων αποκόμματος συγκεκριμένης χρονικής διάρκειας, μέχρι την επανείσοδό τους στο ως άνω ρεύμα της «Εγνατίας Οδού», στο οποίο πορεύονταν πριν εξέλθουν;

Θρακική Αγορά

Di-zine clothing

Ιστορικό

Θρακική Αγορά FB

Μedia Group

Ο Ποπολάρος